Erhvervsudvikling og arbejdsmarked

Sorø Kommune skal markedsføre sig som en erhvervsvenlig kommune ved at være attraktiv for virksomheder og iværksættere, og vi skal tiltrække flere nye virksomheder, så vi skaber basis for udvikling, vækst og nye arbejdspladser.

Vi skal fortsætte indsatsen med at reducere overflødigt bureaukrati. Sagsbehandlingen skal være brugervenlig. Eksempelvis ved miljøgodkendelser og byggetilladelser skal det være klart for virksomhederne, at kommunen er til for at støtte dem i deres sag. Vi skal fortsat være opmærksomme på, om plangrundlaget er for restriktivt til den udvikling, vi ønsker, og som kommunen har brug for.

Venstre vil fortsat støtte de succesfulde aktiviteter, som findes i forbindelse med iværksætteri.

Det er vigtigt med flere videnstunge virksomheder. Venstre vil arbejde for, at Sorø Kommune i kraft af sit rige kulturliv, de mange borgere med videregående uddannelse samt de unikke boligmuligheder i den skønne natur, kan fastholde og tiltrække den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, som gør det muligt for de videnstunge virksomheder at slå sig ned i Sorø Kommune.

I Venstre Sorø vil vi fortsat sikre, at byggesagsgebyrer for vores erhvervsvirksomheder er fornuftige både for at tiltrække nye virksomheder og for at sikre, at de nuværende har mulighed for ekspansion. Vi skal være konkurrencedygtige.

Kommunens mulighed for at tiltrække nye virksomheder er afhængig af, at der løbende tilbydes attraktive erhvervsarealer, som planlægningsmæssigt er klargjort til nybyggeri, således at der kan handles hurtigt, når en virksomhed viser interesse for at slå sig ned i Sorø.