Generelle områder

Organiseringen af de overordnede opgaver i kommunalt regi effektiviseres og optimeres mest muligt og koncentreres til kerneopgaven.

Venstre Sorø vil arbejde på at effektivisere og målrette administrationens arbejde til de absolutte kerneopgaver og derigennem øge kompetenceniveauet på de enkelte fagområder. Pleje af særinteresser i administrationen må ikke finde sted.

Venstre Sorø vil arbejde på, at Sorø Kommune som arbejdsplads bliver mere attraktiv, og at den ledes på en kompetent og effektiv måde, således at medarbejderen på gulvet og i frontlinjen respekteres og har indflydelse på egen arbejdssituation. Færre lag i organisationen og færre proceskonsulenter til at forstyrre det daglige arbejde vil øge arbejdsglæden og mindske personaleomsætningen.

Venstre Sorø vil igennem indflydelse på de årlige kommunale budgetter sikre, at Sorø Kommunes overordnede økonomi er så solid som overhovedet muligt. Venstre Sorø vil gøre, hvad der er muligt, for at det budgetgrundlag, som stilles rådighed for den politiske behandling fra administrationens side, er korrekt, således at de politiske prioriteringer sker på et korrekt oplyst grundlag.

Venstre Sorø går ind for partnerskaber mellem det private og det offentlige, OPP-modellen kan anvendes, men også andre mere simple modeller er mulige. Formålet er at fordele opgaverne til de områder, der besidder de rette kompetencer og kan bedømme og bære risikoen bedst og dermed levere den bedste ydelse til den laveste pris, hvilket medfører mere service for borgerne totalt set.

Venstre Sorø ser et stort potentiale i at øge graden af frivillig indsats og eventuelt sponsorer i samarbejde med offentlige tilbud.

Venstre Sorø vil løbende arbejde på, at rammevilkår generelt gøres mere smidige til gavn for aktivitet og bosætning samt erhverv i det åbne land. Den nye kommuneplan skal kunne afviges, når det giver mening for et lokalområde, og den planlagte aktivitet passer ind i området.

Større fokus på rekruttering og videreuddannelse af gode ledere til kommunens varme hænder.