Børne- og ungeområdet

Generelt

Det er vigtigt for Venstre Sorø at have politisk fokus på kommunens kerneopgave på børne- og ungeområdet og for os som kommunalt fællesskab at sikre alle børn muligheden for en barndom i trivsel, hvor følelsen af succes og meningsfuldhed bæres med ind i uddannelses-, arbejds- og voksenlivet.

I Venstre Sorø har vi længe arbejdet for, at Sorø Kommune skulle opnå status som frikommune på skoleområdet, og med regeringens nye udspil – Frisættelse af Skolen - er dette mål blevet indfriet på en lidt anden facon. Venstre Sorø vil i nærværende politik give et bud på, hvor Sorø Kommune bør bevæge sig hen på børne- og ungeområdet.

Børn og Unge skal have frihed til at udvikle sig og lære samtidig med, at der tages højde for individuelle behov og valgmuligheder.

Samarbejde mellem familierne og institutioner, dagpleje, Sfo og skoler prioriteres højere end nu. Samarbejdet skal i højere grad baseres på mundtlig dialog. Flere samtaler – mindre digital kommunikation (Aula). Familier i krise tilbydes indsatser og hjælp, der respekterer familiernes ret til at træffe beslutninger.

Der skal være frit institutions- og skolevalg (så vidt muligt) – også mellem private og kommunale institutioner / skoler.

Kommunens kerneopgave omfatter også at skabe gennemsigtighed og inddrage borgere i beslutningsprocesser vedr. børn og unge. Dette kan omfatte råd og nævn inden for området.

Bestyrelserne i institutioner/skoler skal have udvidet deres ansvar og indflydelse, herunder blandt andet ret til deltagelse i skole-/institutionsudviklingssamtaler og spille en større rolle i forbindelse med ansættelse af ledere og andre nøglepersoner.

I bestyrelserne skal reserveres en til to pladser til foreninger og erhvervsliv.

Skoler og institutioners ledelse skal sikres at kunne være herre i eget hus for derigennem at kunne fremstå som kompetente ledere. De skal kunne skabe et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, give trygge rammer i institutioner / skoler, gøre børn trygge, og sikre arbejdsglæden hos de ansatte. Dette er med til at fastholde og rekruttere dygtige medarbejdere. Glade medarbejdere fører til øget trivsel og medarbejdere, der samler kompetencer og erfaring.

Venstre Sorø vil efter beslutningen om frisættelse af skolerne være garant for, at der kommer til at ske ændringer i forholdet mellem administrationens opgaver og de enkelte institutioner/skolers opgaver og ansvarsområder. Fremover skal administrationens opgaver være af helt overordnet karakter.

Fysiske rammer -– gode vedligeholdte faciliteter med rum, lys og luft er med til at skabe kreative læringsrum og muligheder for opdelinger i mindre og større grupper. Der er større muligheder for at støtte op omkring det enkelte barns behov, når der er plads til de børn, der har brug for ro og de børn, der kan klare mange andre omkring sig.

Med hensyn til faglokaler vil Venstre Sorø gøre hvad der muligt for få andel i den 2,6 mia. kr. store pulje, der er afsat til opgradering. Faglokalerne skal fremstå tidssvarende, hvad angår både indretning og udstyr, således at det er attraktivt for de elevgrupper, som vælger en mere praktisk vej i de sidste skoleår.

Brobygning fra foster til ungt menneske. Prioritering af sundhedspleje og forebyggende foranstaltninger.

Samarbejde på tværs af fagcentre, så indsatser styrkes og samordnes. Det giver også større mulighed for forebyggelse.

Samarbejde med det omgivende samfund; foreninger, virksomheder, m.fl.

Pengene skal følge barnet og fordeles efter objektive kriterier på både almen- og specialområdet, så både elever og forældre oplever at deres skattekroner forbruges retfærdigt.

Trygge overgange.

 

Fra spæd til skolealder


Lige muligheder i børn og unges vej til sundhed og trivsel – herunder brobygning fra foster til ung. Venstre Sorø vil arbejde på at sikre prioritering af sundhedsplejerskebesøg til alle familier fra graviditet, ind i den første tid og med overgang og brobygning til dagtilbud. Herved sikrer vi lige adgang til vejledende sundhedsydelser og tilbud til alle borgere i Sorø Kommune. Sundhedsplejersken kommer hos 98-99 % af børnefamilierne og er en vigtig indgang til relationsdannelse og brobygning til andre samarbejdspartnere og tilbud.


Forebyggelse og sundhedsfremmende fokus  

– Venstre Sorø arbejder på at samle, forbinde og styrke politikker og visioner på tværs af kommunen. Med et øget fokus på at arbejde sammen på tværs af alle afdelinger i kommunen med samstemmende klang og intentioner i et fælles ansvar for sundhed og trivsel.

Venstre Sorø vil gerne vise, at vi ser det forebyggende og fremmende betaler sig og dermed støtte op om de tiltag, kommunen iværksætter på dette område.

Tidlig indsats 

– med fokus på det forebyggende og inddragelse af de vigtige voksne omkring barnet. At det tværfaglige samarbejde på tværs af centre og forvaltninger styrkes og samstemmes både i inddragelse men også i de indsatser, der igangsættes omkring barnet eller den unge.

Konferencer både tværfaglige og gruppekonferencer har stærkere virkning og effektivitet når de afholdes systematisk og planlagt. At der drøftes tema og problematikker fremfor specifikke børn, unge og familier fastholder det forebyggende blik – den tidlige indsats. Venstre Sorø vil arbejde for at støtte op om, at disse konferencer på tværs af sundhedsplejen, myndighed og børne-unge området prioriteres og planlægges.

De mange gode og vigtige indsatser i Sorø Kommune skal synliggøres og styrkes og gøres endnu mere tværfaglige. Venstre Sorø støtter op omkring at medarbejdere inden for børn, unge og familier lærer hinanden og hinandens tilbud at kende.

Alle forældre ønsker en tryg hverdag for deres børn. Det kræver, at der er dygtige pædagoger til stede i daginstitutionerne samt en ansvarsfuld ledelse.

Mangfoldige Dagtilbud 

- Valgfrihed er vigtig i forhold til dagtilbud. Venstre Sorø arbejder for at sikre, at der er mangfoldighed, kvalitet og bredde i muligheder, så forældre og børn kan vælge det dagtilbud, der bedst passer til deres behov - uanset om det er hjemmepasning, dagpleje, vuggestue eller børnehave.

Der kan være mange årsager til at vælge private dagtilbud 

– det kan være en bestemt ønsket pædagogisk retning, muligheden for at komme i skovbørnehave eller lokalitet tæt på hjemmet.

Venstre Sorø støtter op om det frie valg og at bevare de private dagtilbud i hele kommunen.

Kvalitet i dagtilbud 

– kvalitet i daginstitutionerne afhænger ikke kun af antallet af voksne, men også om den tid de voksne har sammen med børnene. Grupperne af børn skal være små og trygge, så der er rum til leg, bevægelse og læring sammen med de trygge voksne.

Godt arbejdsmiljø tiltrækker dygtige og stabile medarbejdere og sikrer dermed kvaliteten med børnene i fokus.

 Faciliteter 

gode vedligeholdte faciliteter med rum, lys og luft er med til at skabe kreative læringsrum og muligheder for opdelinger i mindre og større grupper. Der er større muligheder for at støtte op omkring det enkelte barns behov, når der er plads til de børn, der har brug for ro og de børn, der kan klare mange andre omkring sig.

Legeplads og uderum med plads og muligheder er essentielle, de øger interessen for at være ude og bruge uderummet som del af hverdagen, og det, der sker, i dagtilbud. Uderummet inviterer til naturlig bevægelse og leg – leg er vejen til indlæring og trivsel.

Et godt fysisk arbejdsmiljø tiltrækker medarbejdere. Venstre Sorø støtter op omkring prioritering af vedligehold og udnyttelse af faciliteter i og omkring dagtilbud i hele kommunen. Glade medarbejdere fører til øget trivsel og fastholdelse af medarbejdere, der samler kompetencer og erfaring.

God ledelse og dialog med forældrene skaber løft og kvalitet i dagtilbud. 

Tydelig, kompetent og tilgængelig ledelse kan skabe rammer, der tiltrækker kompetente medarbejdere. Venstre Sorø støtter op omkring kompetenceløft, uddannelse og vidensdeling på tværs af medarbejdere og ledere i dagtilbud i kommunen til gavn for børn og forældre i kommunen. Med god ledelse og kompetente medarbejdere får forældre lyst og motivation til at deltage og involvere sig i samarbejde, forældreråd og -bestyrelser.

 

Skoler


Trivsel og faglige resultater er blevet ringere de senere år, 

og det mener Venstre Sorø, at der skal rådes bod på. Dette opnås ikke ved massiv testning, flere store dyre centralt organiserede ”projekter” eller ensidig fokusering på, om lærerne har linjefag i de fag, der undervises i, som det også er beskrevet i regeringens udspil til frisætning af skolen

Fokus fjernes fra ensidige faglige karaktermål til, 

at eleven udvikler sig til en tryg og livsduelig borger, der er klar til at gå i gang med en ungdomsuddannelse.

Personer fra virksomheder og foreninger skal søges inddraget

i skolens hverdag; nogle som undervisere i fx valgfag, men også som praktikmulighed for elever i 7. – 9. klasse.

Venstre peger på andre indsatser, som ligger i tråd med regeringens udspil ” Forberedt på Fremtiden”.

Eleverne skal have færre timer. 

Det er med til, at eleverne har tid til en aktiv fritid i foreninger og med familien. Det er samtidig med til at finansiere nedenstående indsatser.

Mulighed for undervisning i små hold

i matematik og dansk (finansieres af staten og indfases gradvis fra 2024)

Hver klasse har en klasselærer, 

der ved arbejdsfordelingen har fået tildelt tid til opgaven.

Lærerne tildeles mere tid 

til forældresamarbejdet og forberedelse af undervisningen. Det giver større kvalitet af undervisningen og mulighed for differentiering og succesfuld inklusion. Samtidig vil en fornuftig tilrettelæggelse af lærernes arbejdstid mindske fravær pga. stress.

Der skal være større mulighed for flere voksne i klassen.

Digitale læremidler skal i højere grad suppleres af analoge (bøger), 

ligesom der skal være større fokus på skolebiblioteket med mulighed for hjælp fra skolebibliotekar. Det vil øge elevernes læselyst og fremme læsefærdighederne.

Færre lærere om en klasse 

giver tryghed og er vigtigere, end at lærer har linjefagsuddannelse i faget. Der åbnes også op for inddragelse af borgere fra civilsamfundet.

Skole- og uddannelsesvejleder og erhvervsvejledning 

skal have en mere central rolle og skal vejlede i, hvilke ungdomsuddannelser, der er, og vejleder skal sammen med elev og forældre være i dialog om, hvilken der kunne være i spil. Erhvervspraktik skal være obligatorisk.

Juniormesterlære: 

2-3 dages skole og 2-3 dages erhvervsarbejde/erhvervsskole for elever i 8. og 9. klasse. Disse elever skal have en særskilt afgangsprøve.

Venstre Sorø vil lægge alle kræfter i at få de beskrevne tiltag til på almenområdet til at lykkes, hvilket vil medføre en reduktion i forbruget på specialundervisningsområdet.

Krone for krone skal disse besparelser tilgå almenområdet for at opretholde en stabil økonomi og for at medfinansiere de foreslåede tiltag.